Sabtu, 4 Jun 2011

Petang

Tettt...tettt... Jam dinding burung hantu rumah gua tepat menunjukkan jam 6.00 petang. Gua resah. Gampang,mana Dondo ni? soal gua dalam hati. Gua capai telefon bimbit gua. Gua tekan-tekan butang telefon menaip mesej ringkas. "Mana?" mesej gua berbunyi. Selesai gua hantar mesej pada Dondo,gua capai semula tetikus. Tiba-tiba telefon bimbit gua bergetar. Satu mesej masuk. Mesej dari Maxis. Gua baca satu persatu dengan teliti.

"Mesej anda tidak sampai ke nombor 0170000000. Berkemungkinan besar pemilik telefon bimbit berkenaan kehabisan beteri,tiada rangkaian ataupun diculik Lanun Somalia"

Ringkas. Gua resah. Lekas gua capai kunci motor dan senapang patah milik arwah atok gua. Gua bergegas ke markas. Kosong. Lengang. Hanya cawan-cawan teh tarik bertaburan. Debu-debu pasir beterbangan. Gua buntu.

Tiada ulasan: